test twh
Da jeg startede med at skrive, gjorde jeg det, at hver gang jeg satte mig ved computeren for at skabe, gik jeg tilbage og læste det jeg havde skrevet og rettede lidt, skruede lidt, tænkte lidt.
Og pludselig havde jeg fået nok. Så skulle jeg holde fri eller lave noget andet. Jeg fik ikke skrevet så meget, som jeg gerne ville.
Senere fokuserede jeg på mine hjemmesider. Hvordan skal de se ud? Hvad skal der være på hver af dem?
Og pludselig havde jeg fået nok. Så skulle jeg holde fri eller lave noget andet. Jeg fik ikke skrevet så meget, som jeg gerne ville.
Så begyndte jeg at tænke på, hvilke medier jeg skulle have fat i til pressemeddelelsen, hvordan den skulle skrives og om jeg skulle have hjælp til det.
Og pludselig havde jeg fået nok. Så skulle jeg holde fri eller lave noget andet. Jeg fik ikke skrevet så meget, som jeg gerne ville.
Du kan se hvor det går hen, ikke?
Det allervigtigste tip til nye forfattere er, ikke at tænke på redigering, hjemmeside, markedsføring, udgivelse eller noget som helst andet, før din bog ligger færdig.
Det kan være super svært at holde fokus og ikke falde tilbage til overspringshandlinger – som for eksempel at skrive et blogindlæg om det =P
Men det er i virkeligheden det allervigtigste – disciplin. Ikke så meget fokus på alt det andet før bogen er skrevet færdig. Og ingen fokus på redigering af bogen før den er skrevet færdig. På den måde kommer du også til at læse den med friske øjne og har ikke tæsket teksten igennem 700 gange og er blevet blind for detaljerne.
Så lav en aftale med dig selv om kun at skrive indtil din bog er færdig.
Trin 1: SKRIIIIIIIIIIV! Skriv til bogen er færdig – intet andet.
Trin 2: Redigering. Lav den redigering du selv synes bogen skal have. Hvis du er sådan én, der kan blive ved, så aftal med dig selv, at du har en måned til det.
Trin 3: Send den ud til betalæsere og få deres rå feedback – god og dårlig. Husk, at vi alle sammen oplever verden forskelligt, og selvom der er nogle som ikke synes din bog er fantastisk, så er det ikke personligt – det er ikke dig, det handler om og din bog er ikke en lortebog.
Vælg evt nogle læsere, som er din målgruppe – altså: Hvem vil få noget ud af din bog? Det er klart, at hvis du skriver om vilde teenagefester er der en større chance for at yngre mennesker vil synes det er interessant, end midaldrende bedstemødre.
Implementér det du mærker er rigtigt og lad resten ligge. Det er DIN bog og DU bestemmer.
Trin 4: Få derefter en professionel redaktør til at gå den igennem. Implementér det du mærker er rigtigt og lad resten ligge. Det er DIN bog og DU bestemmer.
NU er bogen færdig og du kan begynde at tænke på hjemmeside, udgivelse, markedsføring og presse.
Så bare se at komme i gang 🙂