Start med chiagrød
17. July 2015
Glimt af Glargaard (2)
20. July 2015

Der er et nyt buzz-ord i kost-branchen: Superfood.

Superfood er kort fortalt mad, som har et så højt som muligt ernæringsmæssigt værdifuldt indhold af vitaminer, mineraler, antioxidanter og andre gode sager.

Superfood er IKKE en officiel mærkning – men de kloge hoveder indenfor ernæring har med flere fødevarer målt indholdet af værdifulde emner i ting og på det grundlag sat mærkaten “Superfood” på dem.

Hvorfor har vi brug for superfood? Ofte er problemet med vores kost ikke kun, at vi spiser forkert, men at vi spiser mad, som ikke nok næring i – og det betyder at kroppen beder om mere – og putter vi flere kalorier ind for at få den nødvendige næring, ja, så tager vi på.

En sund kost er varieret og en supersund kost er baseret på fødevarer, som indeholder ting, der er gode for os i store mængder.

Her vil jeg bare nævne nogle stykker:

F.eks. indeholder blandt andet blåbær (altså RIGTIGE blåbær, ikke dem der er hvide indeni), jordbær og tranebær, flavonoider, som bl.a. ser ud til at styrke hjertefunktionen hos unge kvinder. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23319811)

Kiwifrugt indeholder – udover dejligt store mængder c-vitamin – et større spektrum af de gode næringsstoffer end andre frugter, som f.eks. æbler, appelsiner og pærer. Kiwi indeholder også serotonin, som hjælper os til bedre søvn.

Bønner – åååh, enhver plantespisers store kærlighed. Jeg hadede bønner før i tiden, fordi jeg aldrig havde smagt rigtig gode, veltillavede bønner. Nu elsker jeg dem. (Lav f.eks. butterbeans med rå tomat og agurk skåret i små tern og lidt koriander drysset ud over og et stænk soya – MUMS!) Bønner sænker kolesterol (det dårlige), giver en fantastisk mæthedsfornemmelse og indeholder så mange vitaminer og mineraler, at det er svært at remse dem alle op. Derudover er der rigeligt med fiber og gode proteiner i bønner, så det kan sagtens være en del af menuen i en eller anden form flere gange om ugen.

Nødder og frø, fisk, søde kartofler, squash og kål er blandt de andre fødevarer, der passer ind i superfood-kategorien.

Derudover er der kommet flere helt nye ressourcer indenfor superfoods direkte fra regnskoven:

Maca. Læs mere her: http://www.healthysmoothiehq.com/what-is-maca-why-put-in-smoothie

Ashwaganda. Læs mere her: http://www.chopra.com/ccl/ashwagandha

Mucuna. Læs mere her: http://www.secrets-of-longevity-in-humans.com/mucuna-pruriens.html

Lucuma. Læs mere her: http://www.livestrong.com/article/479259-benefits-of-lucuma-powder/

Reishi. Læs mere her: http://www.reishi.com/what-is-reishi.htm

Spirulina. Læs mere her: http://www.nutrex-hawaii.com/benefits-of-spirulina

Bare en kvart teskefuld af det hele i din smoothie hver morgen eller til frokost – eller i en kop dejlig varm raw cacao med ahornsirup, vil booste dit helbred. For mig har det afhjulpet alle symptomer på overgangsalder (de var voldsomme!) og givet mig masser af energi. I starten tog jeg det hver dag – nu gør jeg det et par gange om ugen.

Det fede ved superfood er, at når du spiser fødevarer med koncentreret indhold af alt det gode, kan du spise mindre og opnå større effekt. Dine crawings forsvinder, du taber dig, du vil have mere energi, sove bedre og være mere glad. Der er faktisk ikke rigtig nogen grund til ikke at spise mad, der primært består af superfood. En del spørger mig om ikke det er hundedyrt. Nej – jeg spiser meget mindre end jeg gjorde før, så mit madbudget er nøjagtig det samme – og det ovenikøbet selvom jeg spiser økologisk når jeg får valget. 🙂

Der er meget mere at sige om superfood – det er et kæmpe emneområde, som jeg kun selv lige er ved at få greb om, men indlægget her er en start!

Velbekomme!

PS. Husk at du under indlægget her, kan trykke på “Follow this blog”, så du får besked, når der kommer nye indlæg 🙂

Facebook Comments

Ku' du li' hvad du læste? Så kan du få mere i samme stil fra mine mails - udfyld felterne og få tilsendt mere, der hjælper dig videre!
Translate »