Parterapi skal ikke tage så lang tid!
7. April 2014
Sådan håndterer du følelser
17. April 2014

Når du møder følelser i dig selv, som du oplever som negative, (ingen følelser er negative, de opleves blot sådn, fordi du ikke er tryg ved dem og har redskaber til at håndtere dem) så har du umiddelbart tre måder at håndtere oplevelsen på:

– Du kan forsøge at slippe af med følelsen, blive irriteret eller frustreret over den.

– Du kan gå ud i betragteren og kigge på den fra et højere bevidsthedsniveau.

– Du kan gå ind i den og være med dig selv i følelsen.

For en del spirituelle, er det fristende, at gå i betragteren som første valg og iagttage det der sker uden følelsesmæssigt at involvere dig i dig selv. Desværre er fælden her, at du dissocierer – adskiller dig fra at mærke. Når du undgår at mærke en følelse i dig selv, fordi den er for smertefuld for dig, så slipper du ganske rigtigt for den lige der, du risikerer bare også, at dette bliver en flugtvej for dig – en flugt der handler om, at du ikke vil være med dig selv i det der er – fordi det er for smertefuldt, farligt eller utrygt.

Når du gør det, så virker det – dissociering er et meget stærkt forsvar mod at mærke smerte – men det kan også tage de følelser med, som du oplever som positive – begejstring, lykke, fryd og entusiasme. Når du lukker for eller fjerner dig fra en type følelser, kan alle følelserne ryge med.

Det medfører, at du bliver følelsesmæssigt følelsesløs – og DET – er et rigtig ufedt sted at være. Det føles tomt, som i limbo. Ikke meningsfyldt, men meningsløst.

Kender du det? Har du en tendens til at gå væk fra dine smertefulde følelser og mærker du, at dit energiniveau falder og du føler dig tom, magtesløs, energiforladt og zombie-agtig?

Så kan det være fordi du har lagt afstand til de smertefulde følelser og de positivt ladede er røget med i købet – uanset om du er spirituel eller ej.

Du er med andre ord gået fra dig selv – en oplevelse, du måske har haft flere gange i dit liv – følelsen af ikke at blive anerkendt, som den du er med det der er. Du har gentaget de overgreb og svigt der blev begået mod dig.

Tricket med følelser er, at gå med. Gå med i følelsen. Mærk den og tag ejerskab over den og vedkend dig den. Når du gør det og tillader dig selv, at være hvor du er, at det er som det og mærke det der er, SÅ kan du slippe. Men så slipper du med lettelse – ikke med flugt.

Mette
www.metteglargaard.dk

Facebook Comments

Ku' du li' hvad du læste? Så kan du få mere i samme stil fra mine mails - udfyld felterne og få tilsendt mere, der hjælper dig videre!
Translate »